Projectwerk

Projectwerk

Omdat we overtuigd zijn dat kinderen beter leren als ze de dingen ervaren of van heel dichtbij bekijken, kiezen we bewust om onze wereldoriëntatie aan te brengen onder de vorm van projecten en thema’s.
We vertrekken bij projecten vanuit de nieuwsgierigheid van de leerlingen en koppelen hieraan de leerplandoelstellingen uit het leerplan.
Vanuit drie kapstokken hangen we ons project op. We doen dit samen met de kinderen.

Een project bestaat uit:

  • wat willen we weten
  • wat willen we doen
  • hoe willen we ons voelen

In elk project proberen we echt ‘in’ de wereld te gaan. Te ontdekken wat de leerstof in de realiteit betekent. De uitstappen, sprekers, bezoekers of activiteiten gaan niet altijd gepaard met het invullen van werkblaadjes.

Elk project eindigt met een eindproduct, het orgelpunt van de periode. Daarin kunnen de leerlingen wat ze geleerd hebben meestal verankeren.

Omdat niet alle leerstof uit het leerplan even aantrekkelijk is voor leerlingen om een project van te maken, zijn we genoodzaakt af en toe een ‘thema’ in te voeren.

In dat thema krijgen de leerlingen op een wat klassiekere manier les. Er wordt dan ook vaak gewerkt met een werkbundel. Zo garanderen we dat we het leerplan WO helemaal beslaan.